Cultuur & Debat
Bruckner, een leven met het Orgel
Organist Evan Bogerd brengt in de Westerkerk te Amsterdam een ode aan Anton Bruckner als organist. Ondanks dat Bruckner nauwelijks iets schreef voor zijn geliefde instrument had hij een grote reputatie als organist. Vooral zijn improvisatiekunst werd internationaal alom geroemd. Evan Bogerd heeft een programma samengesteld met een mix van arrangementen, improvisaties op Bruckners eigen thema’s en een klein origineel orgelwerk. Aan het slot klinkt het Symphonisch Präludium in een eigen arrangement. Een werk waarvan niet duidelijk is of het van Bruckner of van Mahler is. Wat het ook is, het is ofwel een aandenken aan Bruckners docentschap of toch ‘gewoon’ een Brucknerwerk.
Meer informatie
Kaarten: €12,50 via de voorverkoop, €15,- aan de deur
Tot 16 jaar gratis
Programma
Perger Präludium in C-Dur für Orgel, WAB 129
Improvisation on ‘Kremsmünster thema’s‘ (1884)
Twee arrangementen van vroege orkestwerken (1862)
1. Marsch in d-Moll, WAB 96
2. Andante in e-Moll, WAB 97
Uit: Drei Orchesterstücke (1862)
Arr. Erwin Horn – Evan Bogerd
Improvisation on ‘Improvisationskizze Bad Ischl’ (1890)
Schetsen voor Bruckner’s improvisaties tijdens het huwelijk van Keizersdochter Marie Valerie en Franz Salvator in de Hofpfarrkirche te Bad Ischl.
Symphonisches Präludium, WAB 332 (1876)
Arr. Evan Bogerd
Gevonden in het nalatenschap van Rudolf Krzyzanowski, leerling van Bruckner. De laatste bladzijde vermeldt: ‘Von Anton Brückner’. Het is de vraag of het van Bruckner is of van een van zijn studenten. Het werk kan ook beschouwd worden als een vroeg werk van Bruckner’s leerling Gustav Mahler, wellicht als compositieopdracht van Bruckner.
Improvisation on Fugenthema’s
Uit 5. Symphony B-Dur, WAB 105:
I. Adagio-Allegro
Arr. Eberhard Klotz