Communicatieborrel

Op donderdag 16 mei 2024 ontmoetten (onder het genot van een hapje en een drankje) webmasters, (digitale) kerkbladmakers, pioniers, communicatieprofessionals en overige communicatievrijwilligers van de PKA elkaar op de jaarlijkse communicatieborrel. Daarnaast hadden we een leuk inhoudelijk programma, met een workshop over vormgeving en fondsenwerving. Ben jij ook één van deze mensen maar ben je nog geen onderdeel van het communicatienetwerk van de PKA? Mail dan naar communicatie@protestantsamsterdam.nl.

Wil je na de communicatieborrel verder met de inhoud van de workshops om weer een stap verder te komen richting betere communicatie op jouw kerkplek? Scroll verder en klik op de verschillende thema’s voor meer informatie, bronnen en concrete actiepunten.

Workshop vormgeving

Vormgeving is een belangrijk onderdeel van communicatie. Tijdens de workshop gaven we een rondleiding in de ontwerptool Canva, die je erg gemakkelijk kunt gebruiken om allerlei communicatiemiddelen in te ontwerpen. Denk aan een Instagrampost, flyer, uitnodiging, presentatie en nog veel meer. De mogelijkheden zijn eindeloos! Canva heeft dan ook duizenden sjablonen om inspiratie uit te halen en je past je opgeslagen huisstijl zo toe. Ben jij vanuit je kerkplek nog niet aangesloten bij ons PKA pro-team? Mail ons!

Handleiding Canva

Waarom Canva?

  • Er zijn eindeloze mogelijkheden
  • Met bestaande formats kun je gauw aan de slag
  • Je kunt je eigen huisstijl opslaan en makkelijk gebruiken
  • Canva blijft zich doorontwikkelen; er zijn steeds nieuwe functies
  • Je kunt makkelijk samenwerken met anderen

Heb je nog geen account in Canva? Maak deze aan op de website van Canva en geef je e-mailadres aan ons door via communicatie@protestantsamsterdam.nl. Wij sturen je vervolgens een uitnodiging om deel te nemen aan ons team!

Canva, dat werd opgericht in 2013, is een online ontwerp- en visueel communicatieplatform met als missie iedereen in de wereld in staat te stellen alles te ontwerpen en overal te publiceren. Er zijn meer dan 130 miljoen maandelijks actieve gebruikers, in 190 landen en in meer dan 100 talen!

Canva kan worden gebruikt voor uiteenlopende creatieve projecten, waaronder het maken van visitekaartjes, flyers, presentaties, logo’s en social media-content. Een handige tool om te adverteren, promoten en andere vormen van waarde te bieden. 

Merkstijlen kun je alleen beheren met de juiste rechten. Heb jij deze rol? Ga op de homepagina van Canva naar het tabblad ‘Merk’ in de linker zijbalk. Je komt nu aan in het merkencentrum, waarin je een nieuwe merkstijl in op gaat slaan. Klik op ‘Nieuwe toevoegen’.

Nadat je jouw merkstijl een naam hebt gegeven, kun je verschillende thema’s van je merkstijl invullen. Je hoeft niet alles uit te werken, we raden daarbij vooral aan om je logo, kleurenpalet en lettertypes in te vullen.

Klaar? Je merkmateriaal slaat automatisch op en je kunt er makkelijk bij als je straks een ontwerp gaat maken. Je kunt je merkmateriaal altijd weer aanpassen. Nu ben je klaar om te ontwerpen!

PS: wees ervan bewust dat je merkmateriaal in eerste instantie standaard zichtbaar is voor iedereen aangesloten bij het Canva-account van de PKA. Dit kun je uitzetten door op het kruisje te klikken bij het blokje ‘Protestantse Kerk team canva’, bovenin het scherm bij de kop Merkmateriaal gedeeld met. Dit kun je altijd weer toevoegen.

Je kunt op verschillende manieren starten met ontwerpen. Als je in een leeg sjabloon wilt beginnen kun je vanaf de homepagina kiezen voor ‘Een ontwerp maken’, maar je kunt net zo makkelijk in de zoekbalk zoeken naar een sjabloon als voorbeeld (met elke zoekterm die je wilt. Bijvoorbeeld: instagrampost kerkdienst). Inspiratie gevonden? Klik op het sjabloon en kies om hem aan te passen. Je kunt daarin straks alles nog verschuiven, groter of kleiner maken, verwijderen of toevoegen. Door het pro-account kun je van alle sjablonen en elementen/functies gebruikmaken.

Het is fijn als je ontwerp gemakkelijk de kleuren en lettertypes van je huisstijl krijgt.

Als je in een ontwerp zit kun je dit doen door in de linker ontwerpbalk te kiezen voor het tabblad ‘Merk’.

Heb je meedere merkstijlen? Dan kun je in de drop-down balk switchen, zie hieronder.

Kleuren
Om de kleuren uit je merkstijl op een ontwerp toe te passen, kies je bij het kleurenpalet voor mengen. Door meerdere keren te klikken switchen de kleuren weer in het ontwerp.

Logo
Heb je een logo geüpload in je merkstijl? Door op het logo te klikken of deze te slepen voeg je hem toe in je ontwerp.

Lettertype
Door op één van de tekstvakken in je ontwerp te klikken en het drop-down menu van de lettertypes te selecteren, zie je onder je recent gebruikte lettertypes de naam van je merkstijl verschijnen (hierin ’test communicatieborrel’) met daaronder jouw merk lettertypes. Deze kun je toepassen door het lettertype te selecteren.

Klaar om jouw ontwerp naar een medium te brengen? Via de knop delen -> downloaden kun je jouw ontwerp naar de gewenste bestandsindeling exporteren. Als je meerdere pagina’s hebt en maar één pagina wilt downloaden, kun je dit ook instellen. (anders wordt er een gecomprimeerde zip-map of volledig PDF-document gedownload)

Je leert het beste omgaan met Canva door uit te proberen en te experimenteren. Je kunt alles uitproberen! Voor vragen kun je altijd bij afdeling communicatie terecht.

Do's en dont's

  • Meld je aan voor het Pro-account van de PKA
  • Denk goed na over wat je wilt ontwerpen: wat is de boodschap, welk kanaal en op welk formaat?
  • Less is more
  • Hou vast aan je huisstijl en hergebruik vaste formats
  • Pas het formaat aan aan het platform
  • Experimenteer!
  • Verder leren met Canva

    Ken je de basis al? Canva heeft vele extra functies (waaronder werken met AI, exporteren naar PowerPoint, en nog veel meer). Ook zijn er regelmatig updates. Blijf dus vooral leren! Dit kan ook vanuit het kopje ‘Leren’. Duik bijvoorbeeld de Design School in of bekijk artikelen en hulpbronnen.

    Laat je verder inspireren met deze artikelen!

    Haal het maximale uit Canva met deze 8 hacks

    Canva gamechangers - 6 onmisbare tools

    Nieuwe features en aankondigingen