Om het werk van het team Financiën van het Kerkelijk Bureau te verlichten, heeft het College van Kerkrentmeesters de aanbeveling overgenomen om voor alle gemeenten van de Protestantse Kerk Amsterdam over te gaan op één type kerk-app. Zo wordt de ondersteuning eenvoudiger. De keuze viel op de kerk-apps ontwikkeld door Donkey Mobile, die bestaande collecte-apps geleidelijk gaat vervangen. In de Jeruzalemkerk werken ze al enige tijd succesvol met deze app. We vroegen Naomi naar haar ervaringen en tips.
Hoe zijn jullie begonnen?
‘Donkey Mobile organiseert regelmatig online-avonden waar ik er een van volgde. Ik kreeg die avond veel informatie en een goede indruk van de werking van de app. Op hun website staat ook duidelijke informatie met zowel tekst als YouTube-filmpjes voor instructies. Als je met de app verder gaat krijg je een contactpersoon toegewezen waar je vragen aan kunt stellen.’
Wat waren jullie uitdagingen bij het invoeren van de kerk-app?
‘De grootste uitdaging was eigenlijk het nemen van de beslissing. Toen dat eenmaal gebeurd was: we zijn tot op de dag van vandaag heel blij met de keuze! Er was een handjevol gemeenteleden zonder smartphone, maar met de mogelijkheid om via desktop of tablet in te loggen is dat probleem gelukkig grotendeels opgelost. Eigenlijk reageerde iedereen enthousiast! Er was even twijfel bij een aantal ouderen (70+), maar je kunt dus ook inloggen via de computer thuis. Een aantal tieners gaf direct complimenten over de app en de werking ervan. Eigenlijk waren we daar misschien nog wel het meeste trots op!’
Wat waarderen jullie het meest aan de kerk-app en waar moet je op letten?
‘De mogelijkheid om binnen één app zowel centraal belangrijke dingen te delen als ook verbinding te zoeken met kleinere groepen. In de kerk-app kun je eigen groepen precies zo inrichten als je wilt. De belangrijke mededelingen volgen altijd in de algemene groep waar elke deelnemer lid van is, zodat niemand iets mist. Verder werkt het ook als een digitaal smoelenboek; elk gemeentelid is herkenbaar aan een fotootje en een profiel. Het nadeel is wel dat we nu geen actief informatiekanaal hebben voor zeg maar de 2e cirkel; geïnteresseerden, oud-deelnemers of bezoekers die geen lid zijn. Dit vraagt om een goed onderhouden website en instagramaccount waarop de actuele aankondigingen van bijeenkomsten en informatie over activiteiten op te vinden moet zijn.’
Wat zeg je tegen kerken die terughoudend zijn vanwege oudere gemeenteleden?
‘Over gebrek aan technische vaardigheden zou ik me echt geen zorgen maken! De app is zeer intuïtief ingericht en laat zich heel makkelijk bedienen. Voor het ontvangen van informatie is eigenlijk bijna geen technische kennis vereist. De website heeft ook zeer vriendelijke instructiefilmpjes die je zo vaak als nodig kunt bekijken. En zorg vooral dat er een gemeentelid is dat mensen kan helpen, dan komt het zeker goed. We hebben de app geïntroduceerd op de startzondag waarbij we een fysieke helpdesk hadden, zodat mensen direct hulp konden krijgen bij het eerste gebruik en gemeenteleden hielpen elkaar.’
Hoe gaat het met bezoekers die af en toe komen en collectes?
‘We hebben geen fysieke collecte meer met collectezakken. Wel wordt er een QR-code geprojecteerd tijdens de collecte die je kunt scannen. Hiermee kom je niet in de app, maar je kunt er wel mee doneren via de betaalomgeving die is gekoppeld aan de collecte-administratie. Als mensen liever contant geld doneren, dan zijn er nog twee fysieke collectezuilen achter in de kerk.’
‘Wij staan veel meer met elkaar in verbinding via de app. Dat hadden we van tevoren nooit gedacht. We zijn echt verrast hierover.’

Naomi Verstoep is beheerder van de kerk-app waar ze gemiddeld 1 uur per week mee bezig is.
Wat wil je andere kerken meegeven?
‘Wij staan veel meer met elkaar in verbinding via de app. Dat hadden we van tevoren nooit gedacht. We zijn echt verrast hierover. Zoals de oprichter van Donkey Mobile zei: bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone met apps voor alles wat belangrijk is in het leven. Hoe zou het dan kunnen bestaan dat als je lid bent van een kerk, dit géén plek heeft op je telefoon? De kerk hoort er ook bij, niet met allerlei verschillende kanalen zoals whatsappgroepen en e-mails, maar met één duidelijke app waar je alles in vindt. En als de app eenmaal is ingericht is hij eenvoudig te beheren. Ik ben er niet meer dan 1 uur gemiddeld per week mee bezig.’
Heeft de app nieuwe mogelijkheden geboden?
‘De app stelt ons beter in staat om snel en makkelijk iedereen te bereiken. De hele gemeente ontvangt informatie via het hoofdkanaal en kleinere specifieke groepen laten zich ook makkelijk organiseren. Ook de collectes lopen nu via de app, waarbij diakenen en kerkrentmeesters gemakkelijk informatie kunnen beheren en exporteren. Ook incidentele goede doelen of bijvoorbeeld de actie Kerkbalans lopen via de app. Het heeft de Jeruzalemkerk veel meer gebracht dan dat we van tevoren hadden gedacht.’
De eerstvolgende online-demonstratie vindt plaats op demonstratie is op maandag 2 juni om 20.00 uur. Opgeven kan via https://www.donkeymobile.app/demoavond.
Contactpersoon vanuit het Kerkelijk Bureau is Yvonne Teitsma, yvonne.teitsma@protestantsamsterdam.nl