Relatiebeheer binnen de kerk

werkwijze en diensten

De leden en vrienden van de Protestantse Kerk Amsterdam (PKA) zijn van groot belang. Samen maken zij de kerk. Om met hen in contact te blijven, is een actuele en betrouwbare ledenadministratie belangrijk. Daardoor kunnen we de juiste gegevens leveren op het juiste moment. 

De afdeling relatiebeheer zorgt door middel van het programma Scipio voor een goed beheer van de gegevens van leden en vrienden van alle kerkplekken van de PKA én goed relatiebeheer op moment van o.a. inschrijving en uitschrijving. Op deze pagina vind je meer informatie over de werkwijze en de ondersteuning die zij kan bieden aan jouw kerkplek.

Wil je jouw eigen gegevens wijzigen of jezelf uitschrijven? Klik dan hier.

minke 3

Neem contact op

Minke Feenstra | Relatiebeheerder
leden@protestantsamsterdam.nl

Relatiebeheer stedelijk

De gegevens van alle leden en vrienden van de PKA worden door de afdeling relatiebeheer van het kerkelijk bureau beheert. Zij laadt gegevens in vanuit het landelijk Leden Registratiesysteem Protestantse Kerk (LRP) behandelt vragen, verzoeken en reacties van leden en kerkplekken en voert wijzigingen door in de ledenregistratie. Dat kunnen wijzigingen zijn zoals doop, belijdenis, kerkelijk huwelijk, maar ook verhuizing, overlijden, aanmeldingen en afmeldingen, voorkeurlidmaatschap of postwensen.

Relatiebeheer kerkplekken

Op elke kerkplek is een ledenadministrateur die via Scipio toegang heeft tot de gegevens van de leden en vrienden van de betreffende kerkplek.  Ledenadministrateurs kunnen selecties uit Scipio halen en zorgen dat wijzigingen doorgegeven worden aan de afdeling relatiebeheer. Daarnaast kunnen functionarissen zoals de predikant en penningmeester toegang krijgen tot Scipio. 

Ondersteuningsaanbod

Ondersteuning nodig? De afdeling relatiebeheer staat voor je klaar. Hierbij kan ze helpen:

  • Wegwijs maken van (nieuwe) gebruikers in Scipio;
  • Advisering van kerkplekken over ledenbeleid, registratie, beheer en vormen van lidmaatschap;
  • Ondersteunen bij het maken van selecties voor acties en mailingen.

Welkomst- en afscheidsbeleid

De afdeling relatiebeheer verzorgt, naast de ledenadministratie, de welkomstpakketten voor nieuwe leden (circa 1000 per jaar), afscheidskaarten voor leden die zich hebben uitgeschreven (circa 180 per jaar) en de brieven voor leden die 18 jaar worden.