‘Perspectief op nieuwe toekomst’

Not For Sale zet slachtoffers van mensenhandel weer in hun kracht

Toos Heemskerk is directeur van Not For Sale. Bij mensenhandel wordt vaak gedacht aan prostitutie. Maar ook in de schoonmaak en andere branches komt deze vorm van moderne slavernij voor.
Iemand belooft gouden bergen als ze voor deze persoon komen werken. In de praktijk hebben ze direct een torenhoge schuld voor reis- en verblijfkosten, die alleen af te lossen is door te blijven werken.’ Mensenhandel is het uitbuiten van mensen in een kwetsbare positie. De belastingdienst, inspectie en politie rollen om de zoveel tijd dergelijke praktijken
op of de slachtoffers stappen zelf naar de politie. Ze komen dan in de zogeheten B8-regeling terecht en kunnen in een opvangcentrum verblijven. In die periode wil Not For Sale hen uitzicht bieden op een nieuwe toekomst en biedt de mogelijkheid erkende certificaten te behalen in het horecavak op het vlak van hygiëne, productietechnieken en gastheerschap.
De brunchrestaurants Dignita in de Hoftuin en bij het Vondelpark bieden zulke leerwerkplaatsen. De winst die deze sociale ondernemingen maken, stroomt terug naar Not For Sale. Zo is de organisatie zelfvoorzienend en maakt bijna
geen gebruik van subsidies. Toos: ‘Not For Sale is onderdeel van een wereldwijde organisatie. We willen het concept ook uitrollen naar andere delen van West-Europa. Op dit moment zijn we ook aan het onderzoeken wat we in Oost-Europa kunnen gaan doen, waar de meeste slachtoffers vandaan komen van mensenhandel. We zien echt mooie resultaten. Per jaar beginnen zo’n 40 mensen aan het leerwerktraject. Ze zijn blij met de geboden mogelijkheden en hebben perspectief op een nieuwe toekomst. De meesten weten we ook aan een baan te helpen. In onze restaurants
Dignita of bij partners in de regio, zoals cateringbedrijven, andere horeca- of schoonmaakbedrijven.’
Dignita Hoftuin is gevestigd in een mooi glazen pand in de Hoftuin dat sinds twee jaar gehuurd wordt van de Protestantse Diaconie Amsterdam. Toos: ‘We hebben eerst uitvoerig marktonderzoek gedaan en daar kwam uit dat de brunch scene in Amsterdam steeds groter wordt. Met deze kennis hebben we een brunchconcept ontwikkeld en het blijkt een succes. Het is er bijna altijd vol.’

Uit Kerk in Mokum, juli 2019
tekst: Iris Stekelenburg-van Halem

www.wearenotforsale.nl
www.eatwelldogood.nl

Sluit Menu